Thursday, March 17, 2016

Tip Tingkatkan Jualan - Strategi Lidah pelanggan.

Tip Tingkatkan Jualan - Strategi Lidah pelanggan.

Perkara utama yang membezakan jurujual jahil dan jurujual jutawan adalah kemampuan untuk menghasilkan mesej jualan yang:

1) Pelanggan mahu dengar.

2) Pelanggan suka dengar.

3) Pelanggan teruja untuk bagi duit kepada si penjual dengan kadar yang segera.

Cara ini boleh dilakukan menerusi pemahaman "lidah" pelanggan.

---
Maksud Lidah Pelanggan
---

Iaitu kemahiran untuk memahami satu demi satu perkataan yang dikeluarkan oleh pelanggan, apabila mahu membuat keputusan untuk membeli produk kita.

Teknik untuk faham lidah pelanggan ini adalah:

+ Pelanggan bukan sekadar duit untuk bisnes.

… Pelanggan adalah manusia. Pelanggan adalah sahabat kita.

+ Mempengaruhi pelanggan supaya berkongsi masalah.

… Ajukan soalan kepada mereka, supaya mereka sudi ceritakan masalah dalam bentuk skrip perkataan demi perkataan.

Sebagai contoh, si pelanggan bercerita, "Aku sekarang selalu tidur lewat sebab banyak kerja. Tidur hanya 2 jam sehari. Setiap kali bangun pagi selalu mengantuk dan lesu. "

+ Merangka mesej jualan berdasarkan skrip pelanggan.

Seterusnya, cara kita pikat hati pelanggan adalah merangka mesej jualan yang menjelaskan profail mereka.

Contohnya, "Produk XYZ ini membantu anda yang sering tidur lewat akibat banyak kerja (tidur cuma 2 - 3 jam sahaja sehari), dan selalu mengantuk, lesu dan rasa malas setiap kali bangun pagi."

Teknik lidah pelanggan ini boleh ditambah baik dengan skrip-skrip jualan berpengaruh.

Share form Fb Aqif Azizan

No comments:

Post a Comment